Morfium

Szczepan Twardoch

Boh? Česť? Vlasť? Morfium! Varšavan Konstantin Willemann, syn nemeckého aristokrata a popolštenej Slezanky, si z vlasteneckých hesiel a tradície posvätenej krvou vojenských hrdinov nič moc nerobí. Je to cynik, lotor a bonviván. Neverný manžel a nezodpovedný otec. Do vojnových bojov v septembri roku 1939 sa zapája len neochotne, ale po porážke Poľska sa stáva členom tajnej poľskej organizácie. Nechce však byť Poliakom ani Nemcom. Túži len po ďalšej fľaštičke morfia a po tom, aby sa mohol vrátiť k svojmu zhýralému životu plnému luxusu, krásnych žien, drog a alkoholu.

.


Napínavý román z čias, keď nacisti napadli Poľsko, vo veľmi modernom a originálnom spracovaní. Hlavná postava, Varšavan a zároveň syn nemeckého aristokrata v nej vystupuje pod vplyvom morfia tak presvedčivo, až premýšľate, či si ho nedal aj jeho autor pri písaní románu. Konstantin Willemann je sexuchtivý grázel, ale aj tak tomu rozdvojenému bonvivánovi do konca držíte palce. Podľa knihy sa už točí film. Nový objav medzi poľskými spisovateľmi to dal na drzovku a zaslúžene vyvolal poprask. Morfium (Szczepan Twardoch , 2017)

Recenzie a ukážky z tejto knihy


Opojná droga vychádzajúceho klasika európskej literatúry

Denis Horváth

Súčasná poľská literatúra je artiklom čoraz vyhľadávanejším. Sotva sa preklopila prvá štvrtina nového roku a police kníhkupectiev už zaplnili preklady tak zvučných mien, ako Andrzej Stasziuk či Jacek Hugo-Bader. Zatiaľ čo nám však ich diela sprostredkovali predovšetkým cestopisné dojmy z ďalekeho Východu, prostredie samotného Poľska ostalo na vedľajšej koľaji. Tým väčšmi potom poteší ostatný prírastok do kolekcie zbierky brnenského vydavateľstva Host. Morfium Szczepana Twardocha pokrvne nadväzuje na tradíciu existencialistickej moderny Witolda Gombrowicza a Stanislawa Witkiewicza, pričom po vzore predchodcov spochybňuje v diaboliáde absurdnej grotesky samotný koncept štátu, vlastenectva i ľudskej identity vôbec. Viac.

Opojná droga vychádzajúceho klasika európskej literatúry

Denis Horváth

Súčasná poľská literatúra je artiklom čoraz vyhľadávanejším. Sotva sa preklopila prvá štvrtina nového roku a police kníhkupectiev už zaplnili preklady tak zvučných mien, ako Andrzej Stasziuk či Jacek Hugo-Bader. Zatiaľ čo nám však ich diela sprostredkovali predovšetkým cestopisné dojmy z ďalekeho Východu, prostredie samotného Poľska ostalo na vedľajšej koľaji. Tým väčšmi potom poteší ostatný prírastok do kolekcie zbierky brnenského vydavateľstva Host. Morfium Szczepana Twardocha pokrvne nadväzuje na tradíciu existencialistickej moderny Witolda Gombrowicza a Stanislawa Witkiewicza, pričom po vzore predchodcov spochybňuje v diaboliáde absurdnej grotesky samotný koncept štátu, vlastenectva i ľudskej identity vôbec. Viac.


Ďalšie odporúčania


Čítam menej, kupujem veľa. Knihy sú moji najlepší priatelia. A k mnohým sa vraciam. V najnovšom vydaní Neviditeľných miest je silná grafická stránka. A v texte, ako sám autor hovorí, sa myšlienky môžu voľne potulovať. Môžete zablúdiť, zastaviť sa na osvieženie, ale aj rýchlo utiecť. Calvinove Neviditeľné mestá, Pamukov Istanbul a Čosi čudné vo mne sú pre mňa najlepšími sprievodcami svetom. Neviditeľné mestá (Italo Calvino , 2016)

Neviditeľné mestá

Napínavý román z čias, keď nacisti napadli Poľsko, vo veľmi modernom a originálnom spracovaní. Hlavná postava, Varšavan a zároveň syn nemeckého aristokrata v nej vystupuje pod vplyvom morfia tak presvedčivo, až premýšľate, či si ho nedal aj jeho autor pri písaní románu. Konstantin Willemann je sexuchtivý grázel, ale aj tak tomu rozdvojenému bonvivánovi do konca držíte palce. Podľa knihy sa už točí film. Nový objav medzi poľskými spisovateľmi to dal na drzovku a zaslúžene vyvolal poprask. Morfium (Szczepan Twardoch , 2017)

Morfium

Ďalšia kniha, ktorá by sa mohla stať notorickou v kruhu čítačov, podobne ako absyntovky, je kniha Erika Taberyho - Opuštená společnost. Kniha je niečo ako česká, dlhšia a historickejšia odpoveď na Timothyho Snydera a jeho O tyranii. Možno kúsok niečo, trošičku, máličko mi pripomenula aj Pavla Tigrida, keď knižne sprevádzal mladú ženu vlastným osudom. Tabery sa vracia k základom vzniku českej a čiastočne slovenskej demokratickej spoločnosti, povodí 20. storočím a potom si položí a zodpovie otázky o tom, čo teraz, ako na to naviazať, čoho sa báť a nebáť. Miestami sa mu to rozpadá na kratšie eseje, ale ku koncu sa to celé pospája v súčasnosti. Tá je dvojaká: sme politicky leniví (všetci - aj politici, aj voliči), chytráčime, nič moc neprinášame, zároveň ale žijeme v slobodnej, vzdelanej a bohatej spoločnosti, máme všetky možnosti niečo s tým robiť a silné demokratické osobnosti, ktoré položili základ kvalitného štátu (z tejto vety Slováci kúsok zľavia v poslednej časti). V knihe sú bohaté odkazy na ďalšiu literatúru. Bude zaujímať: tých ktorých zaujíma populizmus, vzťah k Európe, vzťah malého národa k prežitiu, informácie a slová. Opuštěná společnost (Erik Tabery, 2017)

Opuštěná společnost